پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5120
-
الف
+

خمسه: از «پایتخت 5» خیلی استقبال می‌شود

علیرضا خمسه در خصوص فعالیت در کارهای طنز و جدی با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

مردی که به دنیا آمد تا بخنداند... همیشه مخاطبان سینما و  تلویزیون علیرضا خمسه را با تصویری پر از لبخند دیده‌اند. کسی که با برنامه «هشیار و بیدار» توانست، حسابی در دل مخاطب جا باز کند و بعد از آن هر نقشی که به وی واگذار می‌شد با بهترین شکل ممکن، شاهد ایفای آن بودیم.

شبکه آی‌فیلم به بهانه پخش سریال «عصر پاییزی» و همچنین سریال «میکائیل» و «مرد هزار چهره» که پخش آن‌ها چندی پیش به اتمام رسید، به سراغ این بازیگر رفته و درباره سال‌ها فعالیت هنریش با وی به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

علیرضا خمسه، مردی است که همیشه می‌خندد و این مساله در دنیای کنونی کمی سخت است. چطور به این دید رسیدید که لبخند، انتخاب همیشگی حالت چهره شما باشد؟

ببینید، از قدیم فرهنگ سوگ نشینی در ادبیات ایران بوده، مثل سوگ سیاوش و .... که  همین موضوع نشان می‌دهد، کمدین‌ها خیلی در این کشور کار دارند و خیلی باید تلاش‌های بیشتری کنند، تا یک فرهنگ زنده و حیات بخش را احیا کنند و اگر نبوده، آن را به وجود بیاورند. به همین  دلیل است که خیلی باید خندید.

اصلا در فیلم‌های برتر جهان که نگاه می‌کنیم ما فقط یک استثنا داریم و آن چارلی چاپلین است که محتوای طنز دارد و اغلب فیلم‌ها تراژدی است یا نهایتا ملودرام و این گویی یک فرهنگی جهانی شده است.

به این موضوع هم باید اشاره کنم که، گویا انسان احساسش به یک دنیای دیگر تعلق دارد و حتی صاحبان اندیشه به این فکر می‌کنند که چرا انسان وقتی به دنیا می‌آید گریه می‌کند و می‌گویند انسان به دنیا آمده است که گریه کند. من هم گفتم اگر اینطوری است من بعد از سهراب و زرتشت، سومین نفری هستم که به دنیا آمدم تا بخندم، چون این دو شخصیت در افسانه‌ها آمده، وقتی به  دنیا آمدند می‌خندیدند و من گفتم تا سه نشه بازی نشه، برای همین است من وقتی به دنیا آمدم شروع به خندیدن کردم، هر چند مادرم می‌گفت که خیلی پسر زشتی هستم.

این موضوع را من بارها از زبان خود شما شنیدم که من زشت هستم! شما با این اوصاف پا به عرصه‌ای گذاشتید که یکی از نیازهای اولیه آن چهره زیبا است.

به نظر من این برداشت، برداشت صحیحی از حرفه بازیگری نیست. من درمورد دیگران اصلا همچین دیدگاهی ندارم، مثلا الان که به تئاتر می‌روم، تمام بازیگران از نظر من زیبا هستند حالا ممکن است زیبایی بصری داشته باشند ممکن است نداشته باشند. من به عمق بازی و عشق آن‌ها نگاه می‌کنم.

زشت بودن من باعث شد که یک تقلا و تلاش بیشتری کنم که در جامعه دیده بشوم و مردم من را بپذیرند و اینکه انگار این یک فشاری است که به من وارد شد و من تلاش کنم این موضوع را ثابت کنم که می‌شود یک شخص را با این ویژگی دید.

چند وقت پیش شبکه آی‌فیلم سریال «میکائیل» و «مردهزار چهره» را پخش کرد. شما یک بازیگر کمدین هستید که نقش جدی، بازی کردید. کمی درباره سریال «میکائیل» و نقش «آقاخان» برای ما بگویید.

من نقش «آقاخان» را با علاقه تمام انتخاب کردم و این موضوع در نظرم بود که مخاطبی که چند وقتی است من را با نقش طنز مثل «بابا پنجعلی و ...» می‌‌بیند، حالا می‌خواهد من را با یک نقش کاملا جدی ببیند و این موضوع برای خودم یک چالش بزرگ بود که فکر می‌کنم با موفقت انجامش دادم و مردم نقش «آقاخان» را پذیرفتند.

این توضیح هم درباره این که شما گفتید من کمدین هستم بگویم که، اصولا لفظ کمدین به کسی اطلاق میشه که همزمان کمدی و تراژدی بازی می‌کند و در فرانسه به کسی که کارهای خنده‌دار بازی می‌کند، کمیک می‌گویند ولی کمدین کسی است که تراژدی هم خوب بازی می‌کند. مثلا مهدی هاشمی و پرویز پرستویی را که مثال می‌زنم یا بازیگرای خیلی خوب دیگه که کمدی رو همونقدر خوب بازی می‌کنند که تراژدی را. بنابراین باورم این است، اگر می‌خاهم کمدین خوبی باشم باید تراژدی و کمدی را خوب بازی کنم.

شما یک دوره حرفه‌ای پانتومیم و زبان بدن را گذراندید و خیلی اصرار دارید که این هنر را  در بازیگری هم به کار ببرید.

اولین جشنواره‌ای که در ایران برگزار شد درباره پانتومیم سال 57 بود که بزرگترین بازیگران پانتویم جهان به ایران آمدند و خیلی ذوق زده بودم. همان موقع می‌دانستم که بازیگران باید به یک زبان جدیدی به اسم زبان بدن، مسلط شوند که آن موقع تلاش کردم که این زبان بدن را یاد بگیرم . همان سال‌ها هم که فرانسه رفتم سعی در یادگیری همان هنر کردم و بعد از آن همش فکر می‌کردم که این نکته را باید تو ایران هم راه بیاندازم که نیازی به دیالوگ گفتن زیاد نیست و ما شیوه هایی را می‌توانیم یاد بگیریم که از آن طریق در گوشه‌ای از صحنه باشیم ولی سخن زیادی بگیم.

این نکته که حضور بازیگر مهم تراز کلام اوست چکیده آموزه پانتومیم است و بازیگران نیاز دارند به پانتیومیم و وقتی فیلم «من زمین را دوست دارم» را بازی کردم  این فرصت را پیدا کردم که از این هنر استفاده کنم.

بعضی وقت ها هم بود که نقش‌هایی به من پیشنهاد می‌شد که هیچ حرکتی نداشت مثل باباپنجعلی یا بازی در سریال «مرد هزار چهره» که وقتی آقای مهران مدیری آن شخصیت را به من پیشنهاد داد، به من گفت اصلا نگران نباشم که من برای این نقش یک دوبلور با صدای بم در نظر گرفتم. برای من خیلی جای تعجب داشت که چرا من نباید به صدای شخصیتم توجه کنم، و صدای اون شخصیتو از خودم ساختم و مهران مدیری من را بوس کرد بعد از اولین سکانس گفت من همین صدا را می‌خواستم. همچنین بابا پنجعلی هم یکی از شیوه‌های بازیگری است که خودم خیلی دوست دارم.

آقای خمسه به عنوان آخرین سوال، این روزها مشغول چه کاری هستید؟

من و گروه «پایتخت» چند وقتی می‌شود که سخت مشغول فیلمبرداری سری پنجم این سریال هستیم تا عید مهمان خانه‌های مردم بشویم. به نظر من «پایتخت 5» خیلی قشنگ است و مردم قطعا از آن استقبال می‌کنند.

 

*مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وب‎سایت آی‌فیلم (بهمن ۱۳۹۶)

 

 

نظر شما
ارسال نظر
محمد

شما همیشه با نقشای خوبتون، خنده روی لبم اوردید...ممنونم ازتون

کاربر مهمان

شما خیلی هم خوبید...کی گفته آخه زشتید شما استاد؟